De toekomst
verkiezing op school
STEM NU!
Doe mee:
Voor scholen: Organiseer de Toekomstverkiezing op school
Voor docenten: Geef les in toekomstdenken (met creatieve opdrachten)
Voor scholieren: Word toekomstambassadeur in jouw plaats
Met de toekomstverkiezing richten we het vizier op een goede wereld in 2050, maar spreken we tot de beslissers en politici van nu.
Nog steeds kunnen leerlingen op jouw school hun stem uitbrengen op een van de verschillende toekomsten. Hiermee laten de scholieren zien wat in hun ogen een goede toekomst is.
Er zijn drie vormen waarin je de Toekomstverkiezing op jouw school kunt houden: small (toekomstverkiezing), medium (+ toekomstgesprek in de les) en large
(+ toekomstdenken op school):
Small
TOEKOMSTVERKIEZING OP SCHOOL
Alle leerlingen stemmen (tijdens de les) via een digitale formulier op één van de toekomstbeelden. Dat kost circa 15 minuten van de les. De school krijgt daarna de uitslag, en kan door middel van een persbericht en een brief aan de gemeenteraad de uitslag delen met de media en het lokale bestuur.
Medium
TOEKOMSTVERKIEZING OP SCHOOL + TOEKOMSTGESPREK + GEMEENTERAADSVERKIEZING
Als docent maatschappijleer denk je in de les met leerlingen na over democratie, inspraak, invloed, machtsmiddelen en de betekenis van een goede samenleving. De uitkomsten delen we met elkaar. De ideeën van de jongeren worden meegenomen in het vervolgontwerp van de toekomsten waarop gestemd kan worden. Als docent kun je gebruik maken van deze lessen, die zijn ontwikkeld door The Turn Club in samenwerking met Seneca Burgerschap.
Vervolgens stemmen alle leerlingen (tijdens de les) via het digitale formulier.
De school krijgt daarna de uitslag, en kan door middel van een persbericht en een brief aan de gemeenteraad de uitslag delen met de media en het lokale bestuur.
Large
TOEKOMSTVERKIEZING OP SCHOOL + TOEKOMSTDENKEN ALS VAKOVERSTIJGEND CONCEPT OP SCHOOL
Jouw school stelt het toekomstdenken centraal in verschillende vakken. We hebben lessen ontwikkeld voor vakken als maatschappijleer, filosofie, levensbeschouwing en tekenen of ckv. Leerlingen gaan niet alleen in gesprek over zaken als democratie, inspraak en de betekenis van een goede samenleving, maar denken ook na over hun persoonlijke verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties.
De uitkomsten verwerken ze in een beeldende opdracht (tekenen, fotografie, video of collage) waardoor een toekomstbeeld zichtbaar wordt. Deze resultaten worden voorgelegd aan kandidaten van de gemeenteraad. Docenten kunnen gebruik maken van deze lessen, die zijn ontwikkeld door The Turn Club in samenwerking met Seneca Burgerschap. Uiteindelijk kunnen alle leerlingen natuurlijk zelf hun stem uitbrengen op een van de toekomstbeelden.
Interesse?
1.
Geef je op als docent of school
2.
Naar lesmateriaal
Je ontvangt meer informatie, toegang tot gratis lesbrieven en ander materiaal.
Leerlingen na eerste les ‘Goede voorouder’
Volwassenen denken echt niet door, over hoe het later verder moet als ze dood zijn.
– Viviënne, 14 jaar
Wij kunnen wel kleine dingen veranderen, maar volwassenen hebben de echte macht.
– Nika, 14 jaar
Er zijn veel politici die dingen zeggen, maar ze doen niks écht!
– Bas, 15 jaar
Wat kunnen wij nou doen? Wij hebben geen invloed op keuzes die volwassenen maken!
– Linde, 14 jaar
Ik kom op de fiets naar school, ik gooi mijn afval altijd in de prullenbak, meer kan ik niet doen. Terwijl volwassenen rijden in auto’s, kopen vlees, vliegtickets en doen dus dingen die pas écht slecht zijn voor het milieu.
– Josh, 14 jaar
Volwassenen leggen druk op de volgende generatie.
– Lisa, 15 jaar